نگاهی به روابط عمیق پاکستان و امارات

روابط پاکستان و امارات متحده عربی از پیشینه عمیق برخوردار است. بطوری که شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، اولین رئیس جمهور امارات متحده عربی گفت که پاکستان خانه دوم من است. او این را در زندگی خود نیز ثابت کرد و در بسیاری از سفرها به پاکستان به حمایت از پاکستان ادامه داد.

روابط پاکستان و امارات متحده عربی از پیشینه عمیق برخوردار است. بطوری که شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، اولین رئیس جمهور امارات متحده عربی گفت که پاکستان خانه دوم من است. او این را در زندگی خود نیز ثابت کرد و در بسیاری از سفرها به پاکستان به حمایت از پاکستان ادامه داد.

پاکستان نیز در هر دوره به تلاش های خود برای توسعه کشور دوست و برادر خود ادامه داد. به خصوص در سال 1985، زمانی که یک شرکت هواپیمایی جدید در امارات متحده عربی راه اندازی می شد، پاکستان دو هواپیمای خود را به امارات اجاره کرد. اولین پرواز هواپیمایی امارات از دبی به کراچی اعلام شد. حتی امروز هم شماره بلیط هواپیمایی امارات با EK شروع می شود که E به معنای امارات و K به معنی کراچی است.

ذخایر نفت در امارات متحده عربی کشف شد و سفر جدیدی از توسعه آغاز شد و درهای اشتغال را برای پاکستانی ها باز کرد. پاکستان در تبدیل بیابان ها به چمنزار به طور کامل از کشور برادر خود حمایت کرد. حتی امروز میلیون ها پاکستانی در شرکت های اماراتی کار می کنند. هفت ایالات امارات ابوظبی، دوبی، شارجه، ام القوین، عجمان، فجیره و رأس الخیمه همیشه پذیرای مردم پاکستان هستند. پاکستانی ها می توانند برای اشتغال در هر کشوری اقامت رایگان بگیرند.

پاکستان نقش مهمی در تبدیل ورزشگاه شارجه به خانه کریکت ایفا کرد و سال هاست که جشنواره کریکت را در آنجا برگزار می کند. زمانی که درهای بین المللی کریکت به دلیل تروریسم در پاکستان بسته شد و بسیاری از کشورهای جهان از آمدن و بازی در پاکستان خودداری کردند، امارات متحده عربی به خانه پاکستان تبدیل شد. این یک نمونه منحصر به فرد از دوستی همیشگی امارات متحده عربی با پاکستان است. پاکستان سریال های خانگی با بسیاری از کشورهای  در امارات متحده عربی بازی کرده است.

نمونه حمایت پاکستان از ارتش امارات متحده عربی به سختی در جهان یافت می شود. افسران پاکستانی خدمات آموزشی برای نیروی هوایی، ارتش و نیروی دریایی امارات متحده عربی انجام داده اند. اولین پنج مارشال هوایی امارات متحده عربی افسران پاکستانی بودند که در جهان بی سابقه است.

امارات متحده عربی در زمان بلایایی مانند ویروس کرونا و سیل به پاکستان کمک زیادی کرده است. برای پاکستانی های مقیم امارات متحده عربی در دوران کرونا، امکانات آزمایش رایگان ارائه شد. حتی قبل از این، امارات متحده عربی در زمینه های بهداشتی و آموزشی به پاکستان کمک زیادی کرده است.

امارات متحده عربی همچنین هفت بیمارستان بنام "بیمارستان شیخ زید" و بسیاری از مدارس و کالج ها را در پاکستان ساخته است. جدای از این، به دانشجویان پاکستانی نیز کمک هزینه تعلق می گیرد.

تجارت بین دو کشور نیز در حال پیشرفت است. در سال 2017، امارات متحده عربی، 3 میلیارد دلار خود را در بانک دولتی پاکستان برای افزایش ذخایر ارزی پاکستان واریز کرد. بسیاری از پاکستانی ها تجارت خود را در امارات متحده عربی انجام می دهند، علاوه بر این، قراردادهای زیادی بین پاکستان و امارات متحده عربی امضا شده است. قرار است پروژه های زیادی تحت این قراردادها آغاز شود. بر اساس گزارش ها، پروژه هایی به ارزش 25 میلیارد دلار در شرف شروع استاین اعلامیه بزرگ سرمایه گذاری بین دو کشور است. رفت و آمد بین دو کشور همچنان ادامه دارد هزاران پاکستانی نیز از مسیر امارات برای رفتن به کشورهای دیگر استفاده می کنند. همچنین فرصت هایی برای گسترش گردشگری در هر دو طرف وجود دارد.

نویسنده: مبشر میر(نویسنده شیعه مذهب سکولار از کراچی)

منبع: روزنامه پاکستان

https://dailypakistan.com.pk/E-Paper/karachi/2023-12-02/page-8

کد خبر 17663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =